3D-printen 

3D-printen is letterlijk een revolutie in de auto-industrie.

Al in 1913 ontwikkelde Henry Ford de eerste productielijn. In de jaren 70 en 80 werd gerobotiseerde productie de norm. En nu, in de jaren 2020, is het de beurt aan 3D-printen om kosten en tijd te besparen en efficiëntie te leveren die voorheen voor onmogelijk werd gehouden.

Het ontwerpen en bouwen van een voertuig betekent jongleren met veel bewegende delen - letterlijk en figuurlijk. En inefficiëntie kan kostbaar zijn, zeer kostbaar.
Wist je dat autofabricage wel 420.706 dollar per minuut kan kosten?
Met deze torenhoge kosten is het niet verbazend dat autobedrijven als Ford, Volkswagen en Tesla in steeds grotere getale een beroep doen op 3D-printing.

Natuurlijk begrijpen de meeste mensen het voordeel van 3D-printen al in de ontwerpfase.
De mogelijkheid om digitale ontwerpinformatie om te zetten in 3D-modellen is algemeen aanvaard, net als de productie van functionele prototypes en onderdelen. Maar er zijn nog veel meer gebieden waar 3D-printen kan worden toegepast.

Het ontwerpen en printen van gereedschappen voor gebruik op productielijnen, mallen om de productiesnelheid en assemblagenauwkeurigheid te verhogen, zelfs eindgebruiksonderdelen, de toepassingen worden slechts beperkt door de verbeelding. We kunnen niet anders dan ons afvragen wat Henry Ford er allemaal van zou hebben gemaakt!

3D SCANNING


Additive manufacturing technologies bring automotive and transportation industry a new method of lightweight components manufacturing and small batch parts production. Also, they are ideal for rapid prototyping, accelerating the efficiency of R&D process and save cost.

3D digitizing and metrology solutions can help engineers to perform reverse engineering and inspection of vehicles and parts, improving efficiency of product development and quality control.

Student Automotive Rally Team

Het HAN Automotive Rally Team (HART) is een studenten rallyteam dat meedoet aan het Nederlandse Shortrally kampioenschap. Al 25 jaar is dit team te vinden op de Nederlandse rallypaden. Het HART bestaat enkel en alleen uit studenten, studerende aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

MakerPoint 3D Scanning Expert Luca Sabbatini scant de rally auto in zodat HART het 3D-model kan gebruiken als hulpmiddel om de stroomlijn van de auto te verbeteren. Zo kunnen ze nog harder rijden.